Saturday, August 22, 2009

pH Darah

"....Sebanyak 85% pasien penyakit kanker, darahnya menunjukkan ber-pH asam tinggi di dalam tubuhnya. Dalam kondisi darah dengan pH basa, sel kanker tak bisa tumbuh ataupun berkembang."

" Menurut penelitian yang dilakukan terhadap sample darah 600 orang pasien penyakit kanker, sebanyak 85% di antara mereka menunjukkan ber-pH asam yang tinggi."
( Iqbalputra.wordpress.com)

Terjemahan.
pasien- pesakit.
kanker-kanser.
asam-asid
basa- alkali.

Kesedaran kita tentang pentingnya menjaga kesihatan ,khususnya pH darah agak kurang. Diharapkan petikan-petikan daripada artikel yang saya baca sedikit sebanyak dapat menambah kesedaran dan ilmu kita tentang pentingnya mengubah cara makan dan minum kita ke arah hidup yang lebih sihat.

Bagi saya, masyarakat kita sejak dahulu lagi telah mengamalkan kehidupan sihat seperti banyak mengambil ulam mentah, minum air telaga dan mengamalkan senaman . Bahkan, kita tidak pernah menafikan bahawa gaya pemakanan , pencemaran ,stress,dan bahan perasa ,dewasa ini banyak menyumbang faktor terdedahnya kita kepada penyakit -penyakit seperti darah tinggi, kencing manis dan gout.

Amat penting untuk kita tahu. sejauhmana apa yang kita makan dan minum akan memberi sumbangan kepada tubuh kita atau sebaliknya.

Sekian.

No comments: