Thursday, May 13, 2010

Dadah Pemusnah Bangsa

Salam sejahtera,
salam sejahtera aku ucapkan kepada semua.

Barisan pentadbir yang saya hormati, P\
Para guru yang saya sayangi,
saudara-saudaraku,
rakan-rakanku,
adik-adikku.

Pagi cerah indah meriah ini ,
aku menghadirkan diri untuk meluahkan isi hati.
Hadirin sekalian,
Dadah pemusnah negara,

Ramai yang telah menjadi mangsa,
Mulanya hanya suka-suka,
Dari sebatang rokok, menular ke marijuana dan ketagihan memaksa mereka menjual nama,
Ketagihan mula dirasa,
Badan akan menggigil, keinginan meronta,
Ada yang sanggup mencuri, meragut malah lebih menyedihkan kawan-kawan,
Ada yang sanggup mencederakan ibu sendiri kerana dadah.

Kawan-kawan,
Mahukah kita jadi seperti mereka,
Sampah masyarakat!
Memalukan , menyusahkan keluarga!
Merugikan negara.
Tenaga muda kita ini untuk berusaha,
Kederat muda kita ini untuk bekerja.
Membalas jasa ibu bapa yang melahirkan kita.
Menjadi orang berjaya!

Mulai saat ini, kawan-kawan,
Marilah kita berjanji,
Marilah kita berjanji,
Berjanjilah,
Saya tidak akan merokok,
Saya tidak akan mengambil ganja,
Saya tidak akan mengambil pil estacy,
Saya TIDAK AKAN sesekali mengambil dadah.
SAYA TIDAK MAHU JADI PENAGIHHHHH!



Terima kasih kawan-kawan.
Usia muda ini untuk kita menuntut ilmu,
Jangan jadikan dadah pemusnah impianmu.
Aku berundur diri dahulu.
Terimakasih,
para penntadbir,
para guru,
saudara-saudaraku,
rakan-rakanku, adik-adikku,

Sekian terima kasih.



Sajak ini dicipta sempena Minggu Anti Dadah SK. Bandar Sunway, 2010. Kamalia, 14 Mei 2010, 7.25 pagi. sunway

No comments: