Thursday, May 20, 2010

Jenazah perasaan.

Senyuman ini tampalan dari kedukaan,
Parut kelukaan kukatup rapat.
Kutimbus segala kepedihan,
Kubajai lembah duka bah airmata dengan tawa derai gunda senda
Kan kujadikan lembah itu pentas keriangan.


Akulah pelakun pentas keriangan menghiburkan mengasyikkan,
Tika ketawa mencipta rentak irama bahagia aku akan jadi sedikit lupa.
Senyuman ini kusedekahkan pada penduka,
Senyumlah kalian, berbahagialah...


Tiba masa, tika aku perlu menitis air mata, aku akan pergi jauh,
Kan ku titiskan kedukaan pada setiap tapak langkahku,
Hati akan menjerit,
Kelukaan merah berdarah itu akan menjadi baja membajai semangat ini.
Tidak akan aku lemah pada lajunya titis air mata,
Setitis air mata adalah pembakar semangatku.

Kedukaan ini milik aku untuk kunikmati,
Kepiluan ini hak mutlak aku untuk aku kenangi.
Kesayuan ini akan kuukirkan pada merah isi hati,

Aku masih mampu menguntum senyum seikhlas niat hati,
Kusedekahkan kegembiraan yang bersisa ini,
Kutaburkan wangi kemboja yang kukeringkan untuk hiasan pusara hati.
Kubingkaikan bahagia yang kukutip dari retak kenangan.
Kesedihan ini bukan untuk tatapan kalian.
Senyuman ikhlas buat yang pernah hadir, telah hadir dan akan hadir mengiringi tawaku.

Kedukaan bukan racun pemusnah semangat.
Kedukaan itu arang pembakar hasrat.
Kutongkatkan sisa bahagia yang tertinggal dicelah kesibukkan fikiran.
Kutongkatkan sisa suka yang masih mengalir pada merah darah kehidupan.


Masih ada nadi berdenyut,
Walau terlalu lemah..




Kamalia menukilkan pada 10.31malam, 20 mei 2010, sunway

1 comment:

saleeh rahamad said...

terharu juga baca sajak ni