Tuesday, May 25, 2010

Kamalia

Kenangan itu disemadikAn di dasar perasaan.
Kusemadikan jauh dari ingatan.
Kenangan itu ingin jauh aku lenyapkan.
Kenangan iti ingin ku hilangkan.

Namun, masih aku dengar lagi,
masih aku dengar lagi keluh rintih yang membuat perasaan ini sedih.
Pusara kenangan di dasar hati ini basah lagi dengan titis airmata.
Hati pedih.
Hati jadi letih.
Perasaan ini menyoal persoalan persoalan yang diutarakan dari tema sebuah cerpen perasaan.
Tidak mengertikah kalian kenangan itu telah aku semadikan.

Aku bangkit menanggalkan kafan yang basah dengan air mata.
Aku bogelkan kenangan, aku lahirkan sebuah perasaan.
Aku mahu mengutip semua kenangan yang aku tinggalkan.
Akan kuisi kekosongan kenangan ini.

Kalian masih belum puas kerana kuntum senyum ini masih mekar.
Masih mekar hingga serinya menenggelamkan keriuhan hati.
Kalian dengarkah sedu sedan yang menjadi zikir menghiasi sepi malam.
Kalian dengarkah doa-doa kecil yang berbisik pada langit tuhan.
Kalian dengarkah?

Sepatah kata mampu mematahkan semangat yang rapuh ini.
Semangat ini bernafas kerana ia masih diperlukan.
Cukuplah kalian senyum melihat aku masih mampu menapak di hijau bumi tuhan.
Cukuplah kalian memandang keindahan yang masih mampu kesedekahkan.

Tiba masa, akan ku turut berbaring di sudut pusara perasaan.
Akan kujenazahkan segala kenangan.
Akan kukafankan segala keindahan.
Dan untuk kalian akan ku tinggalkan sekuntum senyuman.
Senyuman yang akan menjadi kuntum yang mengharum laman persahabatan.

Terlalu letih menghitung kepedihan.


Kamalia. 8.56malam. 25 mei 2010. sunway

No comments: