Monday, June 21, 2010

Hujung Nyawa Perasaan

Pada hujung nyawa perasaan ini,
kukemudikan mahu,
kunakhoda layar rindu tika bayu lena bertiup.
Bahtera perasaan ini perlahan berlayar di lautmu.

Senja itu, kuhirup perasaan yang lahir,
Kuning senja itu ada kerinduan merayap menjalar meraba kesepian,
Aku relakan kesemuanya,
Rindu ini dipenghujung perasaan,
Kerinduan ini meneghimpit aku antara gunung sedar dan kon konkrit iman.
kita lebur pada sinar mentari yang makin hampir memaling siang.

Senja itu kutebarkan jala rahsia ke dasar laut perasaan,
Angin yang kaku itu membuat nafas kita makin jelas.
Udara yang disedut dihembus memanaskan kita.
Perasaan kita berlari berpegangan tatkala lagu cinta berirama.

Penghujung nyawa perasaan ini,
Aku makin gusar waktu-waktu indah ini tidak lagi menemani kita,
Angin yang berhenti ini seolah mengizinkan aku menghembus kata-kata.
Hingga ke penghujung nyawa perasaan aku akan sentiasa mahu rasa cinta ini untukmu.

Kaki langit lewat senja itu menjadi tapak aku membina istana angan.
Mampukah kita mengaejar waktu yang enggan menunggu.
Aku dan kamu mengejar saat-saat indah itu,
Berpegangan tangan,
Kau nyatakan betapa kau rindukan bahagia,
Aku hanya tertunduk.....
Akan diizinkan senja itu untuk kita tatap bersama.

Azan berkumandang,
Perasaan terhenti.... udara dan isi-isi udara itu bergegas...
Ada amanah yang mesti didahulukan.
Cinta itu tersemat kemas.
Doakan hujung nyawa perasaan ini.

Kamalia.
22 jun 2010.
7.57 pagi
Sunway, Kamar.

No comments: