Monday, June 7, 2010

Menunggu kata-kata

Penghujung tarikh hari ini aku masih menunggu kata-kata yang kuperam di dasar jiwa,
patah-patah kata yang kukutip disetiap tapak yang kutapak,
patah kata-kata yang hadir di sudut fikiran setiap kali bola mata ini melebahkan jala pandangan.
Keindahan itu lahir bukan hanya dari kegembiraan, jua lahir dari kesepian, kedukaan dan keperitan.
Mata ini tidak pernah berhenti merakam keindahan yang memabnatua aku melahirkan kata-kata indah.
Ku hentikan segala kemahuan yang menampar-nampar dangau perasaan,
Ada kata-kata yang menunggu dalam katup bibir ini untuk kusenyawakan di hamparan maya ini.
Kata-kata yang lahir dari gabungan pemerhatian, simpati, empati dan emosi, secalit spiritual aku sentuhkan.

Melihat manusia-manusia membuat aku mengenali kemanusiaan,
Melihat kecantikkan membuat aku memahami kemahuan,
Melihat ketuaan memaksa aku mencerminkan kekhilafan, kesilapan-kesilapan yang menjadi selimut malam.
Mata ini lensa tajam, utusan fikiran untuk menafsirkan ilham.
Maafkan kalian segala objek alam yang menjadi rujukan memuntahkan ilham.

Aku menunggu kata-kata yang dapat memuaskan fikiran,
kata-kata yang akan menjadi teman.


Kesibukkan tugasan harian memaksa aku mengheret kalian , kata-kata melalui kesibukkanku.
Awal pagi ini, aku muntahkan kalian, kalian kata-kata yang bersamaku menjadi krew ke arah melahirkan skesta untuk tontonan mata dan jiwa mereka yang sudi memahami.
Manusia setiap geraknya itu menyumbangkan kata,
Aku akan terus memerhati...

Kehidupan ini mematangkan kata-kata,
Akan ku tunggu hadirmu... kata-kata.


Kamalia.
12.59 malam.
8 jun 2010,
sunway

No comments: