Monday, January 18, 2010

Seawal 5 pagi,
jiwa ini bangkit,
insaf membukit,
gunung-gunung dosa ku kait meluruhkan ranum penyesalan
penyesalan selama ini kujadikan selimut menyelimuti sejuknya malam.
Jiwa ini bangkit menguis bukit-bukit, gunung-gunung insaf dosa.

Kutadahkan penyesalan,
Kubasahkan segala kotoran yang menzahir diri,
Kuhirup keinsafan, pintaku pada hati biarlah keinsafan ini abadi.
Kubersihkan kotoran yang melekat pada jiwa,
kubersihkan kebencian perasaan,
kutanggalkan dendam,
kutanggalkan saatu demi satu dengki hingga telanjang menjadi suci.
Kesucian menjadi putih bersih.

Kubentangkan sejadah kemapunan.
Tegak khusyuk sehingga bunyi darah mengalir jantung berdegup,
Puji-pujian, sanjung-sanjungan menjadi ayat memohon kemapunan,
kutunduk merayu memohon keampunan kurniakan keinsafan lahirlah penyesalan.
kuseliat kulit kulit yang mengukir dosa,
kuperah urat-urat yang memengalirkan ratahan murka,
Bicara ini haanya milik aku dan pencipta.
Sujudku dikakiMu....
kasihani hatiku,
kasihani jiwaku,
kasihani perasaanku,
kasihani bibirku,
kasihani senyumku,
kasihani lidahku,
kasihani jari jemariku,
kasihani seluruh yang ada padaku.


Ampun menyusul,
Keinsafan kukumpul lalu dibukukan menjadi sebiah antologi perasaan hiba,
Kurapatkan dada pada dada bumi ciptaanMu,
Kuluahkan segala pengalaman serong selama ini kukendong,
kubisikkan pada sunyi pagi ini ,
aku rindu dirindui
aku rindui belaian angin ciptaanMu mengusap manja hati ini,
aku rindui kalimah-kalimahMu menjadi syair menenagkan jiwa,
aku rindui seluruh kerinduan yang menenangkan gelodak perasaan.


Subuh ini, kubicarakan rasa perasaan,
rasa perasaan yang selama ini kubingkaikan dengan bingkai senyuman.
rasa perasaan yaang selama ini kutelan payah bersama perit penyesalan.
Perasaan ini berjuang untuk melahirkan keinsafan,
Keinsafan itu akan kudidik membentuk keperibadian.
Bimbingi aku,
Pandu aku menjadi tamu pinggir syurgamu.



Bicara perasaan ini berakhir,



Kamalia mencata perasaanya

6.29 pagi
19 Jan 2010
Sunway

No comments: