Thursday, February 4, 2010

Muzium perasaan

Tertawa yang tawar rianya
diselangi kuntum senyum hambar
ada kekosongan yang merayap dari dasar hati
sepi sunyi menjadi kustom tubuh ini kaku bisu
kuheret perasaan melawat muzium duka.

Sebuah muzium perasaan yang menyimpan jutaan khazanah rasa.
tawaku membahagiakan
senyumku melalaikan mengubat kerinduan.
Potret dan nukilan merakam ribuan pengalaman.

Di suatu sudut, aku letakkan kepingan hati remuk.
Kusembunyikan kekecamukkan.
kurakamkan segala perasaan untuk pada suatu hari ini akan ada yang akan menjengok.


Muzium perasaan ini untuk jiwa yang masih mencari rasa.
Kegembiraan telah menjauh diseret lelehan masa.
hanyut terapung di lautan luas.
aku mahu lemas pada ombak yang mengganas,
namun ombak menyelimutiku dengan simpati...
aku terlena dan dibaringkan di pulau-pulau perasaan.

Pada sudut muzium perasaan ini, aku melihat segala rakaman perasaan.
kegelapan yang kelam itu memaksa aku mencari sedikit cahaya.
Ada cahaya samar-samar,
menyuluh malam membimbing perasaanku kembali sujud memohon kegembiraan itu kembali padaku.

Kegembiraan yang membahagiakan,
Kegembiraan yang jujur,
akan kutunggu saat itu.


Kamalia merakamkan perasaannya.
11.34 pagi
5 feb 2010
sunway

No comments: